Slöjd i skolan?

En debatt som då och då brukar blossa upp är om slöjdämnets vara eller icke vara i skolan. Vi på slöjdlek anser givetvis att slöjd bör fortsätta att vara ett obligatoriskt ämne i skolan. Men det är många som inte alls håller med om det. Argumenten mot brukar vara att slöjd är föråldrat. Det kanske var annorlunda för 100 år sedan, men numera är det väl ingen som kommer att ha minsta nytta av slöjdkunskaper? Det enda resultatet av slöjd i skolan är att barnen får göra julklappar till mamma och pappa, farmor, mormor, morfar och farfar. Och det är klart, dessa julklappar kanske inte alltid är så speciellt praktiska. Så varför inte avskaffa slöjden i skolan, eller helt enkelt göra det frivilligt?

Det starkaste argumentet för att behålla slöjden är, i vårt tycke, att det lär barn att saker och ting faktiskt tillverkas. På så vis motverkar blotta existensen av slöjdämnet slit- och slängtendenser. Slöjdämnet gör att barn får respekt för bruksföremål, möbler och kläder på ett helt annat sätt. Sedan är slöjd också ett av de få skolämnen som eleverna direkt kan se att det har ett praktiskt användningsområde. Skolan kan inte bara vara teori.

Det visas inte minst av att slöjdämnet är ett av de mest populära bland eleverna. Det är inte svårt att förstå varför. Slöjd uppmuntrar till skapande och kreativitet. Även de egenskaper som vi vill uppmuntra hos barn.

Så därför anser vi att slöjdämnet bör vara kvar i skolan, och inte alls är föråldrat.

Kategori: Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *